Forside arrow Liturgi arrow Søndag - Meditation
24 søndag, år A- Lesninger: 2 Mos 21:4c-9, Fil 2:5-11, Joh 3:13-17 Utskrift
Jesus setter ut en prosess for å håndtere det gjør vondt at vi noen ganger påfører hverandre. Vi trenger ikke alltid ha full kjennskap til hverandres situasjon eller følsomhet, så det er mulig for noen å uforvarende skade oss og ikke engang vet at dette har skjedd.
 
Prosessen beskrevet av Jesus er motgift til ruget det vonde, eller arbeider med det i ineffektive måter. Å være brå i ordinære omgang med gjerningsmannen, noe som gir dem en kald skulder, kjører personen ned til andre - disse reaksjonene ikke tar oss videre i arbeidet med noen som ikke skjønner at de har vært årsak til skade for oss. Dealing med vår smerte på disse måtene forbindelser vår følelse av maktesløshet i møte med hva som er gjort, og vi til slutt skade oss selv. Fakta kan bli forvrengt i våre sinn, og alt lovbryteren gjør blir tolket gjennom denne forvrengt glass. Det kan også være et punkt hvor våre grublende og passive respons resulterer i en ødeleggende utbrudd av følelser.
 
Med "å ha den ut alene" med den personen som har forårsaket krenkelser gjenvinne vi vår følelse av egenverd. Det er en mulighet til å vurdere hva som skjedde med vedkommende, som kan ha hatt noen intensjon om å skade oss. Jo tidligere vi gjør dette jo bedre, da det hindrer vondt å bli vårt hovedfokus og forstyrre våre liv og de ​​skjevheter som grubling kan forårsake.
 
Hvis personen har såret oss med vilje snarere enn ubevisst, er det også viktig at vi har mot til å følge denne prosessen. Det kan bety at vi må gå raskt til trinn 2, som involverer noen andre i å støtte oss, spesielt hvis vi har gode grunner til å frykte den andre personen. "Suffering in silence" gjør det vondt å ruste vår følelse av egenverd og forstørrer den skade som allerede er gjort av gjerningsmannen.
 
Hvis vi har vært lovbryteren og noen nærmer oss om hva vi har gjort mot dem, enten ubevisst eller bevisst, er vår første oppgave å lytte og erkjenne at de har blitt såret. Vi kan søke å forklare vår side av hendelsen, men det må ikke gjøres defensivt eller offensivt hvis en opptrapping til trinn 2 skal unngås.
 
Vår menneskeverd er en gave fra Gud. Det gir oss rett til å respektere og riktig behandling. Noen ganger trenger vi å minne andre om dette, og noen ganger må vi huske at andre har denne gaven også.
 
22 søndag, år A- Lesninger: Jer 20:7-9, Rom 12:1-2, Matt 16:21-27 Utskrift
Peter fant det vanskelig å forstå hvorfor Jesus ville ta en vei som kan føre ham inn i fare. Det var en helt naturlig reaksjon på Peters del - hvorfor skulle Jesus velge å sette seg selv i fare? Jesus gjorde det klart for ham at det var en forskjell mellom en naturlig menneskelig valg for å bevare sitt liv og sin deltakelse i Guds plan.
Vi står overfor det samme valget ofte. En naturlig menneskelig reaksjon på en situasjon trekker oss i en retning; hva Gud ber oss kaller oss i en annen retning. Et eksempel er når en annen person gjør vondt eller skader oss på noen måte. Vår menneskelige reaksjon kan være å slå tilbake på en eller annen måte; Gud kaller oss til å tilgi og å ta opp saken på en måte som fører til fred i forholdet, ikke til en opptrapping av aggresjon.

Vanskeligheten med å gjøre det vi vet i vårt hode og vårt hjerte Kristus kaller oss til å gjøre ble uttrykt av St Paul I brevet til romerne 7:15: "For jeg forstår ikke mine egne handlinger. For jeg ikke gjøre hva jeg vil, men jeg gjør det svært ting jeg hater ". Våre følelser kan være sterke krefter ordnede vår fornuft og kunnskap om hva Kristus kaller oss til å gjøre og å være.

Når våre følelser spiller inn i en situasjon det er som blir presset mot kanten av et stup. Å gi uttrykk for destruktive følelser er som å ta ett ekstra trinn som tar oss over kanten av stupet. Vår aksjon i å ta det skrittet kan ikke reverseres. En enkel måte å håndtere en følelsesmessig reaksjon i oss er å se det som står på kanten av et stup og visualisere oss selv å ta ett skritt tilbake. Den ett skritt tilbake kan være pause før reagere. Det kan være å bestemme ikke å gjøre noe i ti minutter. Det kan bare gå vekk fra situasjonen, eller si til den personen "Jeg liker ikke hva du har gjort, og jeg trenger å tenke på det".

Noen enkel handling som fores eller forsinker den følelsesmessige reaksjonen kan hjelpe oss til å re-orientere oss med spørsmålet "Herre, hva vil du jeg skal gjøre her?"
 
21. søndag. År A - Lesninger: Jes 22:19-23, Rom 11:33-36, Matt 16:13-20 Utskrift

Hva har denne historien å fortelle oss? Jesus ble ikke bare for å stille et retorisk spørsmål. Han ønsket et svar på hans spørsmål hvem er jeg for deg? Han hadde tilbrakt tid med mennesker, og noen har akseptert ham. Peters bemerkningen av tro. Tro er i personen Jesus før noen trosbekjennelse. Vår tro er basert på Jesus ikke på kirken. Det er å kjenne Jesus fra innsiden - å vite hvem han egentlig er med kunnskap om hjertet.

Navnet på at åpenhet for Guds kjærlighet på den delen av folket er "tro".

Er vår tro akkurat som en føflekk eller en livsstil og kjærlighet?

hjertelås For noen er det bare et fødselsmerke. En etikett for fødsel, ekteskap og død. Det har blitt mer som dette i Irland og kirken på mange måter gjør dette. Kirken er kroppen av folk her for Kristus, bekymret intimt med hva gjelder mennesker.

Hvem er Kristus for meg? Spørsmålet som vil bakken vår tro.

Kristus er større enn kirken, og Gud er større enn Kristus. Vi er her for partnerskap med Herren i å bringe på Guds rike.

Hva ville det se ut? At folk som har omsorg for hverandre, og spesielt for den gamle, barnet, jo svakere, det ufødte og flyktning. Kirken er samfunnet der den svakeste er velkommen.

Sønn av den levende Gud er den som helbreder, kurer, ønsker oss, og er den menneskelige Guds ansikt. Vi er det også - han har ingen kroppen nå på jorden, men vår!

 
19 søndag, år A, Lesinger: 1 Kong 19,9a.11–13a, Rom 9,1–5, Matt 14,22–33 Utskrift

For å komme ut av en båt i midten av en storm og begynne å gå over vannet var absolutt en troshandling Peters del. Han var ikke engang sikker på at personen vandre over vatnet til ham var Jesus, men han visste at hvis det var han ville ikke komme til skade. Da han mistet sin nerve og begynte å synke, Jesus rakte hånden ut og holdt ham, på en gang. Denne instant action indikerer at Jesus ikke ta øynene bort fra Peter som han la ut på sin vandring i tro over vannet.

Det er et ordtak at hver reise begynner med et lite steg. Peter ferd over vannet begynte med steg ut av båten. Med blikket festet Jesus, han trodde han kunne gjøre noe som var fysisk umulig, og for noen få skritt på sin reise over vannet han gjorde det umulige. Men når logikken overtok begynte han å synke.

Noen ganger Jesus kaller oss til å gjøre en reise i tro. De første skritt på reisen kan ikke være vanskelig, vi er et løft ved tro og momentum som ofte er en del av begynner noe nytt. Men det er ofte en "dip" periode etter begynnelsen, hvor momentum flagg, har de enkle tingene er gjort og problemene dukker opp. Kritikere vises og avkastningen for energien brukt virker veldig lite. Som Peter begynner vi å føle den fulle styrken av vinden. På dette punktet den første troshandling som fikk oss til å gå ut på reisen kan bli erstattet av tvil.

Det er i denne "fall" perioden som vi gjør den virkelige troshandling, uten støtte av entusiasme og følelser som bedt oss om å begynne reisen. Dette er tiden der vi trenger å huske at når Peter sank blant sine tvil, Jesus svarte med en gang for å hjelpe ham. Mer enn det, Jesus rakte hånden ut for å hjelpe ham som indikerer hvor nær Jesus var til Peter under reisen over vannet.

Peter hadde ingen nøle med å kalle ut "Herre! Frels meg! "Når han kom i vanskeligheter. Når vi begynner å synke, er fristelsen til å prøve å redde oss selv. I forsøket på å redde oss selv forlate vi den opprinnelige troshandling som drevet oss til å gjøre reisen. I ropte til Jesus for å frelse oss, forlate vi oss inn i hendene i en ekte troshandling.

 
2. søndag i Advent - År A - Lesninger: Jes 11:1-10, Rom 15:4-9, Mt 3:1-12 Utskrift
Religion er en privatsak, sier mange, kanskje også katolikker: men da forstår de ikke hva de sier. Lesningene og evangeliet i dag sier noe helt annet, de sier oss at religionen er en sak for alle beste for fellesskapet. Kirken er ikke bare presteskapet, men alle mennesker, derfor har den også ansvar for alle. Holder den seg bare innenfor kirkemurene og la verden gå sin skjeve gang, har den mistet sansen for sin oppgave: å være lys og salt for livet i verden og å arbeide for alles frelse. Alle lesninger i dag gjelder for alle mennesker og til alle tider. Dagens budskap er: Vend om, for himlenes rike er nær. Det er også samme budskap i fastetiden. Hva vi egentlig trenger er å tilhøre Guds rike med våre rene hjerter. Hvis Gud får gjøre hva Han vil med oss, hvis vi ikke lenger gjør noen motstand mot Hams som Maria gjorde lever vi Guds rike. Dagens budskap er å forberede veien for Herren. Det er gjennom omvendelse og å skape Hans rike på jorden. Amen. (Pater Iru)
 
17. søndag i Advent - År A - Lesninger: 1 Kong 3,5-12, Rom 8:28-30, Matt 13:44-52 Utskrift
Hva er ditt nye liv i Kristus verdt for deg?

Elsker du hans ord mer enn gull og sølv, som vi synger i dagens Salme? Vil du, som karakterene i evangeliet i dag, selg alt det du har for å eie det rike han lover til oss? Hvis Gud skulle gi noe ønske, skal du følge Salomos eksempel i dagens første ikke Reading-ber om et langt liv eller rikdom, men etter visdom å kjenne Guds veier og å ønske hans vilje?

Bakgrunnen for dagens evangelium, som det har vært de siste ukene, er avvisningen av Jesu forkynnelse av Israel. Himlenes rike er kommet inn i deres midte, men mange kan ikke se at Jesus er oppfyllelsen av Guds løfter, en gave av guddommelig medfølelse gitt at de og vi, altfor kunne leve.

Vi må også stadig oppdage riket på nytt, for å finne det som en skatt - en kostelig perle. Ved sammenligning med rike, må vi telle alt annet som søppel.. Og vi må være villige til å gi opp alt vi har-alle våre prioriteringer og planer-for å få det.

Jesu evangelium avslører hva Paulus, i dagens brev, kaller hensikten med Guds plan. Dette formålet er at Jesus være den førstefødte av mange brødre.

Hans ord gi forståelse til det enkle, det barnlige. Som Salomo gjør i dag, må vi ydmyke oss for Gud, gi oss selv til hans tjeneste. La vår bønn være for et lydhørt hjerte, en som ønsker bare å gjøre hans vilje.

Vi er kalt til å elske Gud, til glede i hans lov, og å forsake all løgnens sti. Og vi skal tilpasse oss selv daglig stadig tettere til hans Sønns bilde.

Hvis vi gjør dette, kan vi nærme oss hans alter som en behagelig offer, trygg på at alle ting fungerer for det gode, at vi som han har rettferdiggjort, vil også en dag bli herliggjort. (http://www.salvationhistory.com/homily_helps)
 
18. søndag i Advent - År A - Lesninger: Jes 55,1–3, Rom 8,35.37–39, Matt 14,13–21 Utskrift

Det er mange paralleller i våre vanlige liv for miraklet med brødene og fiskene, hvor noen ting er multiplisert og gjøres tilgjengelig for mange mennesker.

Hver gang vi tar kopi av noe for å gjøre den tilgjengelig for en rekke mennesker en multiplikatoreffekt oppstår. Hva var tilgjengelig for én person har blitt gjort tilgjengelig i nøyaktig samme form for mange. E-post distribusjonslister er en papirløs form for å multiplisere tilgjengelighet; vinylplater, kassetter, CDer og DVDer representerer en rekke av "multiplikatorer"; Facebook, Twitter, YouTube og podcaster er utrolig effektive multiplikatorer.

Da Jesus ga publikum mat, det var et mirakel av multiplikasjon. Maten han ga dem var sunn, og ville ha fått sunt hjerte tykk for godkjennelse for sin næring verdi og mangel på sukker, fett og tilsetningsstoffer. Fisken og brød var passende som et symbol på nattverden - som fortsatt skal anlegges - på grunn av brød i nattverden og symbolikken senere å være festet til fisken som et tegn på Kristi etterfølgere. Vi er i stand til å se dypere inn i symbolikken i mirakel enn selv disiplene kunne på den tiden.

Hver gang vi utfører vår egen teknologiske prestasjon av multiplikasjon hjelp uansett metode våre teknologiferdigheter er komfortable med, hjelper det å tenke på hva slags mat Jesus multipliserte. I det minste våre e-poster, bør Facebook oppføringer, tweets og YouTube bidrag ikke skade andre med hva som er i dem (ikke fett, sukker eller tilsetningsstoffer). Enda bedre, bør de gi næring, opprettholde og løfte opp de som mottar dem (gode karbohydrater og protein); forhåpentligvis til tider de vil også gi et glimt av Jesus, den opprinnelige multipliser og distributør av god mat.

Før du trykker Send, klikk på musen eller trykke på skjermen, still spørsmålet: Vil dette være bra for den personen eller personene som mottar?

 

 
1. søndag i Advent - År A - Lesninger: Jes 2:1-5, Rom 13:11-14, Matt 24:37-44 Utskrift
Adventstiden hjelper oss til å forberede til JUL. For å forstå julens budskap, må vi begynne med frelseshistorien om Israelittene, hvis vi ser den gjennom våre øyne og den kristne tro. Den viser oss at alle historier leder til Jesus Kristus. Han var den som oppfylte alle profetenes ord som Messia. Dagens første lesning er et dikt som var skrevet av en som kom tilbake etter trelldom i Egypt. Diktet peker på at Gud skulle komme og frelse sitt folk. Det kaller på minnet om Guds fortid, godhet og menneskenes utakknemlighet og synder.
Dagens annen lesning og evangeliet fokuserer på siste ankomst til Kristus, som tidligere kristne trodde skulle skje med en gang. Herrens ankomst må ikke være en ting som kristne må frykte. Alle kristne er anbefalt og bedt om å leve et liv slik at de er forberedt til å møte Herren når som helst. Kristus anbefaler i evangeliet: Vær våkne. Hva betyr det? Vær våkne på din åndelige liv. Det roper til oss å være våkne til vårt kall som kristne. Det skaffer oss en ny sjanse til å begynne på nytt. Advent kaller oss til å våkne, slik at Kristus skal være en levende person i oss alle. Amen. (Pater Iru)
 
KRISTI KONGEFEST - Lesninger: 2 Sam 5:1-3, Kol 1:12-20, Luk 23:35-43 Utskrift
Vi tenker at avgudsbildet tilhører de primitive folk eller fortiden. Det er ikke sant. Moderne mennesker også har deres egne avgudsbilder. Og hvordan tilber de avgudsbildene? Penger er det mest vanlige avgudsbilde i dag. Men det finnes flere andre avgudsbilder nemlig å eie, lykkelig liv, suksess, prestige og makt. Avgudsbilder leder oss til et overfladisk liv og til en lav profil. Men den verste skade avgudsbildet gjør er at det er årsaken til at folk glemmer den sanne GUD. Evangeliet viser at Jesus står foran Pilatus helt alene og uten våpen. Han hadde tusenvis av soldater for å beskytte ham og tjene ham. Guds rike er ikke et territorium, slik som vi snakker om Norges rike. Guds rike er en tilstand. I Fader vår ber vi: La ditt rike komme. Hans altomfattende rike, sannhetens rike, livets rike, hellighetens rike, nådens rike, rettferdighetens, kjærlighetens og fredens rike. La oss som Guds barn slik at Guds rike er ble etablert av oss. Amen. (Pastor Iru)
 
33. søndag. år C. Lesninger: Mal 4:1-2a, 2 Tess 3:7-13, Luk 21:5-19 Utskrift
Alle tre lesningene synes å tale om vidt forskjellige ting. Men de tar alle sikter på Jesu gjenkomst og vår innstilling til den verden vi lever i. Tiden for verdens ende kjenner ingen. Vi kan heller ikke lære å kjenne den, for Frelseren har sagt: Dagen og timen kjenner ingen, heller ikke Sønnen, men bare Faderen. Heller ikke vet vi hvordan verden blir forandret og når Gud vil fornye menneskene i sjel og sinn, og kle oss, i det nye menneske skapt etter Guds bilde til et liv i rettferd og hellighet etter sannheten. Vi vet bare av åpenbaringen at det skal bli nye himmel og en ny jord, og Gud skal bo hos menneskene. De skal være hans folk og Gud skal selv bo hos dem. Jesus Kristus har sagt. Vær ikke bekymret for det som dere må ha for å leve, er ikke livet mer enn maten og kroppen mer enn klærne? Se på fuglene under himmelen! Søk først Guds rike og hans rettferd, og vær ikke bekymret for morgendagen: morgendagen skal bekymre seg for selv. Jesus’ råd på oss: Vær på vakt! La dere ikke sløve av livets bekymringer. Våk hver tid og stund, og å be om kraft til å komme velberget fra alt som skal hende. Bli stående for menneskesønnen. Amen (Pater Iru)
 
<< Start < Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Neste > Slutt >>

Resultat 1 - 10 av 154